Annons

Jonas Cramby
Jonas Cramby är skribent och krönikör i Café. 2009 prisades han av Sveriges Tidskrifter som Årets krönikör. Vill du också prisa Jonas, eller av annat skäl komma i kontakt med honom, maila jonas.cramby@cafe.se.

Annons

Tv-recension: Burger Land

Nu har jag äntlig hunnit se de tre första avsnitten av Travel Channels nya hamburgerreseserie Burger Land och kan konstatera att programidén är löjligt enkel: en tandblekt man med jättepolisonger åker omkring i USA och äter hamburgare. Och det är ungefär allt. Han klämmer i sig en fem, sex stycken i varje avsnitt och när han nästan är färdig med en vänder han sig mot kameran, vickar lite på det som är kvar i pappret och säger ”this… this is a damn good burger” innan han torkar av sig runt munnen, hoppar in i sin pickis och gasar vidare.

Detta kanske låter supertråkigt, vilket det för de allra flesta antagligen är, men eftersom den tandblekta mannen är Hamburger America-författaren George Motz så finns där uppenbarligen en genuin kärlek och kunskap om ämnet och ibland är det faktiskt allt som krävs för att man ska bli trollbunden. Programmet gör också tydligt varför det är så fantastiskt att resa omkring i USA. Nästan överallt går det nämligen att hitta billiga ställen som tillreder enkla råvaror med en enorm stolthet, uppfinningsrikedom och kärlek. Och undviker man bara kedjorna hittar man snart en massa lokala variationer på annars enkla grejer som hamburgare — som Miamis supergoda kubanska Fritas (har testat), den himmelska hickoryburgaren på Apple Pan i Los Angeles (också testat) eller de där smörburgarna (se nedan) som Motz äter i Wisconsin (ej testat och tänker heller inte göra).

Min dom: definitivt se vidare.

Tweeta

Annons